Artikeln publicerades 2 maj 2023

Nu lanserar Ronneby kommun möjligheten att använda Freja eID för invånare och anställda

Freja är en kostnadsfri, statligt godkänd e-legitimation som även kan användas som en fysisk legitimation i mobilen. Ladda ner appen Freja i din smartphone och följ instruktionerna för att skapa en digital identitet som du sedan kan använda för till exempel inloggning till kommunens e-tjänster.

Ronneby kommun använder redan idag olika elektroniska identifieringslösningar och nu införs även Freja eID som ytterligare ett alternativ för att legitimera sig till kommunens e-tjänster för invånare, företagare och anställda.

En av de främsta fördelarna med Freja eID är att tjänsten är enkel att använda samt att du inte behöver ha någon relation med en bank. Som användare behöver du endast ladda ner den kostnadsfria appen på din smartphone och följa instruktionerna för att skapa en digital identitet. Framöver kommer Freja eID vara den primära inloggningsmetoden i din kontakt med Ronneby kommun men Bank-ID kommer fortsättningsvis att finnas kvar.

Läs mer om de vanligaste frågorna kring Freja eID här Länk till annan webbplats..