Artikeln publicerades 20 september 2022

Digitalisering, samarbeten och engagemang bakom Ronneby kommuns klättring som friluftskommun

I Naturvårdsverkets årliga ranking “Årets friluftskommun”, klättrade Ronneby kommun flest placeringar av alla kommuner i Blekinge. Tack vare kommunens satsning på den digitala karttjänsten Ronneby Live, engagemang och samarbete med föreningslivet och satsningar på utbyggnad av leder har möjligheterna i kommunen utvecklats.

I år har Ronneby kommun klättrat från plats 63 till 29 av de 212 kommuner som deltog i Naturvårdsverkets ranking Årets friluftskommun. Rapporten publicerades den 24 augusti och idag på Allemansrättens dag gläder sig representanter från tre av kommunens förvaltningar lite extra över lyckade samarbeten.

Vi är både glada och stolta över att vi ökat så mycket i rankingen och det visar verkligen på att vårt arbete över förvaltningsgränserna och samarbete med föreningar ger resultat, säger Daniel Svensson, Anläggningsansvarig, Teknik-, Fritid- och Kulturförvaltningen.

Ronneby kommun har under flera år satsat på utbyggnad av leder och friluftsmål över hela kommunen. Tack vare stort lokalt engagemang och samarbeten både mellan förvaltningarna och med föreningar runt om i kommunen, har många gömda pärlor fått ett lyft och god omvårdnad. Föreningar är delaktiga i såväl utvecklingen som driften av många leder, badplatser och utflyktsmål.

Vi har ett väldigt stort utbud av välskötta leder och vandringsslingor men även vindskydd, grillplatser och faciliteter över hela kommunen. Oavsett om du är väldigt aktig eller om du inte har möjlighet att röra dig längre sträckor kan du hitta vackra utflyktsmål i naturen i Ronneby kommun, det finns något för alla, säger Daniel Granello Landsbygdsutvecklare, Enheten för Strategisk Samhällsutveckling.

Förutom att Ronneby kommun har satsat på ökad tillgänglighet den fysiska miljön vid badplatser och leder har den digitala karttjänsten Ronneby Live utvecklats med allt från vandringsleder, grillplatser, vindskydd, utflyktsmål och livesänd badtemperatur från nästa alla kommunala badplatser. Tidigare oannonserade pärlor görs nu tillgängliga för både invånare och besökare i den interaktiva karttjänsten.

På webbplatsen Ronneby Live finns allt från överblick av hela kommunens utbud till detaljerade kartor, bilder och information kring enskilda leder, vindskydd och grillplatser. Det går också enkelt att se närliggande kommunala parkeringar, butiker, badplatser, fågelskådarplatser, lekplatser, caféer med mera om man vill. Du väljer helt enkelt själv vad du vill se för kategorier, eller pins som vi kallar dem, när du planerar din utflykt, vandring eller besöker, säger Emma Hessbo, Digitaliseringsstrateg, IT-enheten.

Ronneby Live lanserades 2021 och utvecklas kontinuerligt med kategorier och funktioner som efterfrågas av invånare och besökare. Första sommarperioden hade tjänsten cirka 700 unika användare. Under motsvarande period i år besökte 9000 unika användare webbplatsen återkommande.

En vecka hade vi 11 grader i havet och samtidigt upp emot 22 grader i våra nordligaste sjöar i kommunen, det underlättar såklart planeringen att man kan kolla upp det innan man bestämmer vart man ska åka. Nu finns samma chans till förberedelser och planering för friluftslivet, och till skillnad från analoga kartor så uppdateras Ronneby Live kontinuerligt så att du alltid har senaste informationen, avslutar Emma Hessbo.