Artikeln publicerades 6 april 2022

Nya Pins och ny funktionalitet på Ronneby Live

Ronneby Live har utökats med fler kategorier och underkategorier, som till exempel trafikinformation från trafikverket, loppisar, gårdsbutiker, idrottstävlingar, matcher och besöksmål. Dessutom har delningsfunktion till social media lagts till.

Ronneby Live lanserades förra året och är kartan som läser in och visar allt från dagens och kommande evenemang till besöksmål, vandringsleder, badtemperaturer och väderdata. Utveckling av och sammankoppling med nya databaser sker löpande och i år utökas den interaktiva kartan Ronneby LIVE Länk till annan webbplats. med många nya kategorier (pins) och underkategorier.

Några av nyheterna är:

• Antikt & Hantverk
  • Besöksmål
  • Gårdsbutik
  • Second Hand & Loppis
  • Shopping
  • Sport & Hälsa
  • Trafikinformation från trafikverket

Filtrera på underkategorier

För de Pins som innehåller flera kategorier så finns nu även möjlighet att filtrera på underkategorier så att besökare och invånare kan förfina sitt sökresultat och få så bra urval som möjligt.

Dela i sociala medier

En efterfrågad funktionalitet är Dela-funktionen som nu är på plats. Via ”Dela” nere i högra hörnet på samtliga brickor kan man enkelt dela ett evenemang, en badplats, ett besöksmål, ett café eller ett shoppingställe via sociala medier.

Lägga till information

Det som visas på Ronneby Live läses in från andra webbplatser som till exempel visitronneby.se och naturkartan.se. Alla som anordnar evenemang, driver gårdsbutik, café, eller föreningar som vill att deras aktiviteter, butik eller A-lagsmatcher ska synas på Ronneby Live och visitronneby.se, kan antingen lägga upp det själva eller anmäla det till rätt instans för att få hjälp.

Lägga upp ett evenemang

Alla som arrangerar evenemang i Ronneby kommun kan anmäla det till evenemangskalendern här https://collect-cbis.citybreak.com/4bab8494-4c48-4363-a2ca-0b6ccb6d807a/sv-SE/Template/Index Länk till annan webbplats.. När evenemanget är godkänt syns det sedan på visitronneby.se, visitblekinge.se och Ronneby Live.

Annan information

Föreningar som tar emot publik till sina A-lagsmatcher, cuper, tävlingar eller uppvisningar kan få hjälp med att lägga in dem som sportevent.

Vi presenterade möjligheten för idrottsföreningar på senaste föreningsträffen och fick väldigt positiv respons. Finns matcherna redan i en offentlig kalender så tittar vi på om vi kan läsa in dem direkt från den, och annars kontaktar bara föreningen turistinformationen på deras epost-adress, så får de hjälp att lägga in sina större matcher och event, säger Emma Hessbo som är digitaliseringsstrateg på Ronneby kommun.

Även de som driver café, gårdsbutik eller annan kanske säsongsöppen service kan få hjälp att lägga in sina uppgifter så att de visas på Ronneby Live och visitronneby.se. Det är kostnadsfritt och kräver bara kontakt med turistinformationen på turist@ronneby.se