Artikeln publicerades 14 februari 2022

De får finansiering av Ronneby kommuns digitaliseringsmiljon

”Digitaliseringsmiljonen” är en särskild post i Ronneby kommuns budget som verksamheterna inom kommunkoncernen kan söka finansiering av för digitaliseringsinsatser. Nu är det beslutat om vilka projekt som får finansiering från digitaliseringsmiljonen 2022.

Huvudansvaret för digitaliseringsmiljonen har kommundirektören, och tillsammans med kommunkoncernens ledningsgrupp tar han det slutgiltiga beslutet kring vilka som ska tilldelas medel. Kommunens digitaliseringsstrateg Emma Hessbo projektleder satsningen och är nöjd med resultatet hittills.

Vi ser ett behov av ännu mer finansiering eftersom efterfrågan är så stor. Genom dessa medel kan verksamheterna få en skjuts framåt i deras fortsatta digitaliseringsresa. Genom att vi digitaliserar internt blir vi effektivare med ökat fokus på kvalitativa arbetsuppgifter men även mer tid för våra invånare, besökare, elever, klienter. Ja, dem vi finns till för, säger Emma Hessbo.

Av 20 ansökningar får 11 projekt finansiering

20 ansökningar kom in på totalt två miljoner kronor. Av dem har 11 projekt, några med direkt externt fokus och andra gällande intern effektivisering, fått finansiering.

Digitala skärmar

Ett av projekten handlar om digitala skärmar till ishallen Soft center arena. Besökare och gästande spelare ska kunna välkomnas med information om till exempel istider, matchdata och omklädningsrum.

IoT-sensorer

Ansökningar om fler IoT-sensorer har också beviljats finansiering. IoT (Internet of Things) är uppkopplade enheter som mäter och sänder information som kan visas upp i realtid.

Lugnevi ska till nästa säsong få en sensor uppsatt på arenan som gör att invånare och besökare kan kolla upp temperatur och väderinformation via https://live.ronneby.se Länk till annan webbplats. innan de beger sig till arenan.

Interna projekt

Övriga projekt som har fått finansiering gäller interna insatser med syftet att minska tidskrävande analog administration. De handlar om digitala körjournaler, utökade systemstöd och digitalisering av processer.