Artikeln publicerades 10 maj 2023

Fint i vår miljö - Skräpplockardagar på Backsippan förskola

Barnen på Backsippans förskola blev miljöhjältar under den årliga skräpplockardagen. De har fått hjälp av ett skräpmonster som lärt dem om olika sorters skräp.

Backsippan förskola hade i veckan sin årliga skräpplockardag och barnen är ivriga på att sätta igång. Sopmonster har lärt barnen om olika sorters skräp och även Mulle ville hjälpa till. Barnen ger sig ut i grupper och sorterar skräpet de hittar. Som en fin avslutning dyker en sopbil från Ronneby Miljöteknik upp och visar hur det går till att tömma sopkärl.

Bli inspirerad och lyssna på de kloka barnen på Radio P4 Blekinge Länk till annan webbplats.!

Barnen på Backsippans förskola är inte ensamma. I år deltar hittills 1556 barn och ungdomar från Ronneby kommuns förskolor, skolor och Johannishus Samhällsförening. Samtidigt som barnen plockar skräp och gör det fint i vår miljö lär man sig om hållbar utveckling. Tack för en fin insats!

Skräpplockardagarna Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. anordnas av Håll Sverige Rent.

Barn i reflexvästar och som håller skräppåsar på en trottoar