Artikeln publicerades 26 april 2022

Ikoner över de 17 globala målen i Agenda 2030

Gott betyg till Ronnebys hållbarhetsarbete

Ronneby kommun är finalist och tillhör de tio bästa miljökommunerna i sin kategori i tidningen Aktuell Hållbarhets kommunranking. Finalisterna är de kommuner som visar högst ambition och aktivitet på miljöområdet.

Ronneby kommun har kommit långt i sitt arbete inom många av de områden som undersöks i årets ranking och framförallt inom strategiskt miljöarbete, Agenda 2030, samhällsbyggnad, klimatpåverkan från livsmedel i kommunens matserveringar, energieffektivisering, naturvård, cirkulär ekonomi, upphandling och klimat.

Ronneby kommun placerar sig minst på plats 10 i kategorin mindre städer/tätorter. Den exakta placeringen kommer att presenteras på konferensen Hållbar kommun den 19 maj. Kommunrankningen Sveriges miljöbästa kommun genomförs varje år av tidningen Aktuell Hållbarhet. Syftet är att mäta kommunernas ambition och aktivitet på miljöområdet.

Mer information om kommunrankingen finns på Aktuell Hållbarhets webbsida Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..

Läs mer om hållbarhetsarbetet i Ronneby.