Ansök om ekonomiskt bistånd

Med hjälp av e-tjänsteverktyget för ekonomiskt bistånd på denna sida kan du göra din ansökan via internet. Du kan bara ansöka en gång per månad.

Ansökan kan, om det är möjligt, handläggas för den månad du ansöker om samt kommande månad. Om du får ett dubbelbeslut får du mer information på mina sidor. 

  1. Logga in i e-tjänsten med mobilt bank-id eller annan e-legitimation
  2. Klicka på "Ny ansökan"
  3. Fyll i dina uppgifter för att genomföra ansökan och välj "Gå vidare" när du är klar
  4. Läs igenom sammanställning.
  5. Är det första gången du ansöker ska du bifoga följande handlingar: Kontoutdrag för tre månader bakåt i tiden från alla dina konton, kontoöversikt, hyreskontrakt, hyresavi och uppehållstillstånd när det behövs. Du har fem arbetsdagar på dig att komplettera  handlingar från det att du skickat in din ansökan. Det är viktigt att du sparar handlingarna, vid kontroll måste du kunna styrka de uppgifter som du lämnat till din ansökan.
    Gäller ansökan glasögon eller tandvård måste kostnadsförslag eller faktura bifogas.
  6. Tänk på att inte skicka in din ansökan INNAN du har de fakturor som du vill ansöka om.
    Varför? När din ansökan är handlagd och beslutad, och du i efterhand lämnar in uppgifter om utgifter, t.ex. elfakturor, läkarbesök eller reskostnader, görs inga tilläggsbeslut.
    Din ansökan om tillägg kommer att handläggas vid nästa månads ansökan.
  7. Klicka på "Skicka in". Blir du beviljad ekonomiskt bistånd betalas detta ut tidigast den 25:e.

Ange telefonnummer och mejl på "Mina sidor" i e-tjänsten så får du meddelanden från dina handläggare om status för ditt ärende, beslut och inplanerade besök.



Gör så här

Logga in med e-legitimation

För att logga in i e-tjänsten behöver du ha en e-legitimation (till exempel BankID) och vara folkbokförd i Ronneby kommun. E-legitimation är en säker identifiering av dig på internet. Det är också ett säkert sätt för oss som myndighet att skydda dina personuppgifter. Om du saknar e-legitimation kontaktar du din bank.

> Information om e-legitimation på Skatteverkets webbplatslänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
> Information om vad personuppgifter är och hur Ronneby kommun behandlar uppgifterna

Är ni två i hushållet som söker behöver båda ha e-legitimation för att skriva under med era namn när ansökan är klar.

Behöver du hjälp

Om du är osäker på hur du ska söka ekonomiskt bistånd via internet, hör av dig till oss så besvarar vi dina frågor. I Ronneby stadshus kan du låna datorer för att logga in i e-tjänsten. Här finns också personal ifall du behöver hjälp med din ansökan.

Om det är första gången du söker ekonomiskt bistånd

Följ punkterna 1-6 ovan under rubriken "Gör så här" och fortsätt sedan att läsa här.

Efter att din ansökan har skickats in får du inom 48 timmar en tid för besök hos oss din planeringshandläggare. Vi kontaktar dig via ”Mina sidor” i e-tjänsten.

Ditt första besök hos oss

Om du har förhinder till din bokade tid är det viktigt att du meddelar oss så snart som möjligt. Besök som inte avbokas medför avslag på din ansökan om ekonomiskt bistånd.

Viktiga saker att ta med dig när du kommer till oss är:

  • sjukintyg från läkaren om du är sjukskriven
  • aktivitetsrapport från Arbetsförmedlingen om du är arbetslös
  • ansökan om barnomsorg om du är föräldraledig
  • din telefon med bank-id

Behöver du en tolk? Meddela oss i så fall före ditt besök så bokar vi en tolk till dig.

Under besöket

Första besöket tar ungefär 45-60 minuter.

Vid besöket träffar du din planeringshandläggare. Tillsammans gör ni en plan för hur du ska kunna försörja dig själv. Ni utgår från dina behov och dina förutsättningar, och planen kan därför se olika ut för varje individ.

Efter besöket

Du och planeringshandläggaren kommer gemensamt fram till hur uppföljningen kommer att se ut. Efter besöket handläggs din ansökan. 

Utbetalning för ekonomiskt bistånd görs via ditt personnummer. Ronneby kommun samarbetar med Swedbank. Har du en annan bank måste du registrera ditt konto hos Swedbank.

> Läs mer och registrera ditt konto på Swedbanks webbplatslänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Kontakt i denna fråga

För dig som inte har handläggare
Har du frågor om att ansöka, behöver rådgivning eller information:
Telefontider: Vardagar 10:00-11:45
Telefonnummer: 0457-61 89 70

För dig som har en planeringshandläggare
Telefontid: måndag - torsdag 10:00-10:30
Telefonnummer till receptionen: 0457-61 82 58

För dig som har en handläggare för ekonomi
Telefontid: måndag - fredag 10:00-11:00
Kontaktuppgifter till din handläggare för ekonomi finns på "Mina sidor"

Receptionens öppettider:måndag - torsdag 08:00-17:00, fredag 08:00-16:00
Besöksadress: Karlshamnsvägen 4, Ronneby
E-postadress: social@ronneby.se