Artikeln publicerades 10 juni 2024

Information om EU-valet 2024

Söndagen den 9 juni är det val till Europaparlamentet. Här hittar du all information du behöver för att rösta i Ronneby.

Rösträtt

För att få rösta i valet till Europaparlamentet i en röstningslokal eller vallokal i Sverige ska man ha fyllt 18 år senast på valdagen den 9 juni. Den som röstar ska vara svensk medborgare och vara eller ha varit folkbokförd i Sverige. Man får också rösta i EU-valet om man är medborgare i ett annat EU-land och folkbokförd i Sverige, men i detta fall måste den vill rösta ha anmält sig till röstlängden.

Mer information finns på www.val.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Rösta på valdagen

Alla medborgare som har rösträtt och är upptagna i röstlängden får ett röstkort hemskickat med posten. På röstkortet finns information om vallokalens adress och öppettider. Har du inte fått något röstkort eller har det försvunnit? Hos valmyndigheten, länsstyrelsen eller kommunen kan nytt röstkort beställas.

Samtliga vallokaler och röstningslokalen Stadshuset har på valdagen öppet 08-21. Röstningslokalerna Bräknegården samt Eringsboda skola har öppet för förtidsröstning mellan klockan 10 till 18.

Ambulerande röstmottagare

För väljare som på grund av sjukdom, funktionsnedsättning eller ålder inte kan ta sig till ett röstmottagningsställe erbjuder Ronneby kommun i enlighet med vallagen ambulerande röstmottagning. Efter tidsbokning åker röstmottagare hem till väljaren och genomför röstningen i väljarens hem.

Väljare med behov av ambulerande röstmottagare lämnar sina kontaktuppgifter på telefon 0457- 61 89 20 och därefter återkommer valkansliet till väljaren för tidsbokning.
Valdagen den 9 juni, 8-21 (OBS! bokningar efter kl 15.00 kan inte garanteras)

Det ambulerande teamet tillsammans med sitt "utryckningsfordon" - redo att hjälpa dig som vill rösta!

Förtidsröstning

Mellan den 22 maj till och med valdagen 9 juni kan man förtidsrösta i en valfri röstningslokal i hela landet. Det som krävs för att få förtidsrösta är att man har med sig sitt röstkort och kan identifiera sig.

Information om var och när du kan förtidsrösta i Ronneby kommun finns på www.ronneby.se/val2024 Länk till annan webbplats.

Preliminär rösträkning

Valnämnden sammanträder onsdagen den 12 juni kl.10.00 för att granska och räkna de röster som inte räknats i vallokalerna. Sammanträdet är offentligt.
Plats: Kallingesalen, Stadshuset i Ronneby.

Kontakt och mer information

Mer information finns på www.val.se Länk till annan webbplats. samt www.ronneby.se/val2024 Länk till annan webbplats.

Ronneby kommun

Valkansliet