Artikeln publicerades 24 augusti 2022

Ronneby ska etablera vänortskontakt i Ukraina

Den 24 augusti, firar Ukraina sin självständighetsdag. För att visa att vi som kommun står bakom Ukrainas kamp för frihet, demokrati och självständighet har Ronneby kommun hissat den ukrainska flaggan tillsammans med den svenska sedan mars 2022. Dessutom kommer en delegation från Ronneby kommun etablera en vänortskontakt med Ukraina.

ukrainsk och svensk flagga mot himmel

Kommundirektör Carl-Martin Lanér, kommunfullmäktiges ordförande Nils Ingmar Thorell och ledamot i kommunstyrelsens arbetsutskott Tommy Andersson deltar från den 25 augusti vid en vänortskonferens i Ronneby kommuns polska vänort Elblag. Delegationen från Ronneby kommun reser dit med uppdraget att etablera vänortskontakter med en ort i Ukraina.

– Att hissa den ukrainska flaggan tillsammans med den svenska utanför Stadshuset i Ronneby är ett tydligt sätt att visa att vi står bakom Ukraina i sin kamp för frihet, demokrati och självständighet. Etableringen av vänortskontakter i Ukraina blir en symbol för en framtid i fred, säger kommunfullmäktiges ordförande Nils Ingmar Thorell.

Tillsammans med övriga kommuner i Blekinge följer vi kriget i Ukraina och stöttar till kring flyktingmottagandet. Aktuellt bor 113 ukrainska flyktingar i Ronneby kommun mestadels i Migrationsverkets boenden. Ukrainska barn har fått plats i förskola och skola. Vi är förberedda för att erbjuda boende till de flyktingar som kommer att anvisas till Ronneby kommun från Migrationsverkets boenden.

– Sedan kriget i Ukraina startade i februari har vi i Ronneby kommun arbetat för att kunna hjälpa människor som söker skydd i vår kommun. Samtidigt har vi stärkt den egna organisationens förmåga och beredskap inför eventuella hot, säger kommunstyrelsens ordförande Roger Fredriksson.

Den 24 augusti firar Ukraina sin självständighetsdag och Ronneby kommun hissar den ukrainska flaggan vid Stadshuset även denna dag för att visa vår solidaritet.