Artikeln publicerades 29 november 2021
Möt Parkdalaskolans rektorer - del 2
Redan under 2020 har rektorerna för nya Parkdalaskolan utnämnts. Det är Ulrika Lundin, Petra Granlund och Camilla Radovan som tillsammans kommer att bilda ett rektorsteam för Ronnebys första 4-9-skola. I den första delen presenterade vi Ulrika Lundin. I den andra delen möter vi nu Camilla Radovan Movind.
I den andra delen av vår intervjuserie om Parkdalaskolans rektorer möter vi Camilla Radovan Movind som idag arbetar som rektor på Skogsgårdsskolan.
I mars 2021 kommer Ronneby kommuns första 4-9-skola att öppna sina dörrar för elever från 9-16 år. Du kommer att flytta ditt tillsammans med dina nuvarande elever från årskurs 3-6 från Skogsgårdsskolan som då kommer att vara yngst. Hur pratas det om Parkdalaskolan idag?
Vi har fullt upp med vår verksamhet här på Skogsgårdsskolan men vi är alla mycket medvetna om att man ska göra den nya skolan trygg även för de minsta eleverna. En viktig pusselbit är att personalen följer sina elever till Parkdalaskolan. Det var en av de första frågorna eleverna ställde, en annan fråga var om 7:orna kommer att vara där. När eleverna från Skogsgårdsskolan insåg att de stora eleverna som flyttat till Snäckebacksskolan kommer att vara på Parkdalaskolan så var det många som tyckte att det var spännande. Ju närmare vi kommer inflyttningsdatumet desto mer kommer vi att prata om den nya skolan och då kommer säkert frågorna också, våra elever är så kloka.
Hur blir det med utomhusmiljön på den nya skolan?
Det är så viktigt att inte begränsa elevernas lekfullhet – den spontana leken måste få vara kvar och vi vuxna kommer att uppmuntra till det. På skolgården kommer det att finnas en spontanidrottsyta med möjlighet att spela fotboll, basket eller bandy. Det kommer även finnas klätterställning och gungor mm. Förhoppningsvis ska det mesta vara på plats när vi flyttar in i mars, men det beror även på hur hårt vinterväder vi får i år.
På högstadiet är det mer sällsynt med lek och utomhusaktiviteter är inte lika uppskattade längre. Hur ska ni locka även äldre elever att röra på sig?
Vi har jobbat mycket med elevråden och lyssnat på elevernas önskemål. Finns det roliga och uppskattade aktiviteter så hänger eleverna gärna på. Vi har byggt upp ett Lekotek där eleverna kan låna saker för att få en meningsfull och rolig rast och därigenom minskat antalet incidentrapporter. Vi har också utbildad fritidspedagog och socialpedagog som rastvärdar, de inspirerar och är med eleverna i lek och aktiviteter. Vi har också ett väl fungerande samarbete med Rörelsesatsning i Blekinge och ett samarbete med SISU som hjälper oss med Afterschool. Afterschool innebär att våra elever får prova på olika idrotter direkt efter skolan.
Du nämner Afterschool, hur blir det med fritids?
Fritids är ett erbjudande till vårdnadshavare och elev som är i behov av omsorg innan eller efter skoltid. Tyvärr väljer många bort den möjligheten lite väl tidig kan jag tycka. Vi vill att fritids ska vara ett självklart alternativ att tillbringa eftermiddagen på för alla elever på Parkdalaskolan. Vi kommer att satsa på elevernas delaktighet och vill kunna erbjuda de aktiviteterna som eleverna önskar.
Vad ser du mest fram emot med Parkdalaskolan och vad kommer du att sakna från Skogsgårdsskolan?
Själv har jag jobbat på Skogsgårdsskolan i 24 år och vi har byggt upp en Skogsanda som vi är väldigt stolt över och som jag hoppas vi kan ta med till den nya skolan. Vi flyttar från en bra skola till en ännu bättre.
Jag tycker att det ska bli spännande att få jobba med nya kollegor och att vi får vara med att starta upp en helt ny skola i fantastiska lokaler. Vi kommer att lägga en del tid, tankar och energi på att få till det på ett bra sätt för alla. De nya fräscha lokalerna har många fördelar, men i början kan det saknas något. Något som är svårt att greppa och knappt går att se, men att känna. Vi vill bygga upp en Parkdalaanda där alla på skolan ska trivas och ha det bra.