Artikeln publicerades 14 februari 2024

Högstadielever intog Ronnebysalen

Under tisdagen den 13 februari anordnades ungdomsfullmäktige med elever från samtliga högstadieskolor i kommunen. Efter en livlig debatt fick Parkdalaskolans motion om Tivolibiljetter flest röster.

Ungdomsfullmäktige är en del av kommunens demokratiarbete där ungas röst är i fokus. Högstadieelever på Parkdalskolan, Thoren Framtid och Kallingeskolan har till ungdomsfullmäktige skrivit fram motioner som underlag för debatt och beslut om hur 100 000 kronor ska fördelas. Under dagen deltog cirka 40 elever.

Varje högstadieskola hade med sig tre motioner till ungdosmsfullmäktige. Efter flera timmars debatt och överläggningar fick en motion från Parkdalaskolan flest röster. Högstadieungdomar i Ronneby ska få gratisbiljetter och popcorn till Axels tivoli på marknader och festivaler i sommar! Det var dock en mycket jämn omröstning där en motion om Poolparty på Brunnsbadet fick 17 röster och Tivolibiljetter fick 18 röster.

Ett stort grattis till alla ungdomar som med stort mod och engagemang genomfört denna dag!

Anmälda motioner till ungdomsfullmäktige 2024

Parkdalaskolan

• Tivolibiljetter
  • Busskort på sommarlovet
  • Disco

Thoren Framtid

• Poolparty
  • Utställning av Fordon
  • Utomhusbio

Kallingeskolan

• Boda Borg
  • Brunnsbadet
  • Finmiddag på skolan

Tidigare nyheter i ämnet

Du kan läsa mer om Ronneby kommuns demokratiarbete med ungas röst i fokus.

Ronneby ungdomar möter lokalpolitiker (2023-11-20)

Unga kommunutvecklare inspirerar och lyfter ideer för att öka ungas inflytande (2022-11-16)