Artikeln publicerades 24 april 2024

Kungörelse om granskning av detaljplan för Saxemara 15:1

Kommunstyrelsen har upprättat ett förslag till detaljplan för Saxemara 15:1 i Ronneby kommun. Syftet med detaljplanen är att säkerställa att den kulturhistoriskt viktiga miljön som träbåtsvarvet utgör bevaras. Dessutom avser planförslaget tydliggöra hur det är möjligt att även i fortsättningen bedriva träbåtsvarv samt utveckla platsen som besöksmål utan att förvanska kulturvärdena. Planen hanteras med ett standardförfarande. Planförslaget avviker inte från översiktsplanen Ronneby 2035.

Detaljplanen har tidigare varit utskickad på samråd till berörda myndigheter, fastighetsägare, föreningar med flera från 2023-09-25 till och med 2023-10-15. En sammanfattning av inkomna synpunkter finns i samrådsredogörelsen. Efter samrådet har en del ändringar och tillägg gjorts i planhandlingarna, se samrådsredogörelsen. En ytterligare utredning för planområdet gällande föroreningar har även genomförts. En undersökning om strategisk miljöbedömning har upprättats, genomförandet av planen bedöms inte medföra betydande miljöpåverkan.

Granskning av planförslaget

Det omarbetade planförslaget ställs ut för att granskas från 2024-04-26 till och med 2024-05-19. Handlingarna finns tillgängliga på följande platser

• Entréhallen, Stadshuset, Ronneby
  • Ronneby Stadsbibliotek

Detaljplanen och tillhörande planeringsunderlag hittar du också digitalt på http://www.ronneby.se/saxemara151. Öppnas i nytt fönster.

Du är välkommen att ringa planarkitekt Victoria Eklund på 0457-61 88 37 eller stadsarkitekt Helena Revelj på 0457-61 82 27 eller, om Du vill ha mer information. Du kan även skicka e-post till kommunstyrelsen@ronneby.se .

Lämna synpunkter och förslag

Har Du synpunkter på planförslaget ska de framföras skriftligt till:

Kommunstyrelsen, Stadshuset, 372 80 Ronneby.

eller med e-post till kommunstyrelsen@ronneby.se.

Märk meddelandet med diarienummer: 2021/426.

Senast 2024-05-19 ska synpunkterna ha inkommit till kommunstyrelsen.

Den som inte har framför sina synpunkter skriftligt senast under granskningstiden kan förlora rätten att senare överklaga beslutet att anta detaljplanen. Fastighetsägare uppmanas att informera sina hyresgäster, arrendatorer med flera om innehållet i denna skrivelse.

Kommunstyrelsen