Artikeln publicerades 14 juni 2024

Underrättelse om granskningsutlåtande till detaljplan för Saxemara 15:1 - Saxemara båtvarv

Kommunstyrelsen har upprättat ett förslag till detaljplan för Saxemara 15:1 - Saxemara båtvarv i Ronneby kommun. Detaljplanens syfte är att i enlighet med Plan- och bygglagen (2010:900) säkerställa att den kulturhistoriskt viktiga miljön som träbåtsvarvet utgör bevaras.

Dessutom avser planförslaget tydliggöra hur det är möjligt att även i fortsättningen bedriva träbåtsvarv samt utveckla platsen som besöksmål utan att förvanska kulturvärdena. Planförslaget avviker inte från översiktsplanen Ronneby 2035.

Detaljplanen har varit utskickad för granskning till berörda myndigheter, fastighetsägare, föreningar med flera under tiden 2024-04-26 till och med 2024-05-19.

Ett granskningsutlåtande finns nu att tillgå för det aktuella planprojektet. Granskningsutlåtandet tillsammans med övriga handlingar kan också nås via:

www.ronneby.se/saxemara151Länk till annan webbplats. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Kommunstyrelsen