Artikeln publicerades 1 juni 2026
En gul bänk kan göra skillnad
Har du sett de gula bänkarna som dykt upp i Ronneby? De är vänskapsbänkar. De finns där av en viktig anledning.
Vänskapsbänkarna är en påminnelse om att du aldrig är ensam, även om det kan kännas så ibland. Bänkarna finns för att få oss att stanna upp, tänka till – och våga prata om hur vi mår.
Många människor mår dåligt ibland, men det är inte alltid lätt att säga det högt. Bänkarna är en plats för omtanke och livsviktiga samtal.

En viktig fråga
Att fråga "Hur mår du egentligen?" kan göra stor skillnad. Och att själv våga svara är lika viktigt.
Våga fråga, våga lyssna, våga prata, våga agera!
Här finns gula bänkar i Ronneby
- Torget
- Stationen/resecentrum
- Vidablick
Fakta: De gula vänskapsbänkarna
- Vänskapsbänkarna är en del av ett länsövergripande arbete med suicidprevention i Blekinge.
- Alla fem kommuner och Region Blekinge samarbetar i arbetet.
- En länsgemensam strategi har tagits fram för att bryta stigmat kring psykisk ohälsa och arbeta förebyggande för att minska antalet suicid och suicidförsök.
- En arbetsgrupp med representanter från kommunerna och regionen arbetar med olika aktiviteter kopplade till strategin. Bänkarna är en kommunikationsinsats för att sprida hopp och få fler att prata om psykisk hälsa.
- Idag finns vänskapsbänkar utplacerade i alla Blekinges kommuner.
