Artikeln publicerades 29 maj 2026
Kommunfullmäktige säger JA i fiberfrågan
Kommunfullmäktige säger ja till delägarskap i stadsnätet för "en framtidssäker digital infrastruktur samtidigt som man stärker kommunens ekonomi". Totalt röstade 47 ledamöter, varav 35 röstade för och 12 röstade emot.
Kommunfullmäktige i Ronneby har beslutat att godkänna en försäljning av 65 procent av kommunens fiberverksamhet till Nordity Fiber, som därmed blir majoritetsägare i ett nytt bolag. Ronneby kommun kvarstår som delägare med 35 procent. Nominerade som styrelseledamöter i det nya samägda bolaget är Mikael Mårtensson (S) och Nicolas Westrup (SD) med Roger Fredriksson(M) och Anne-Mari Helt Newton(SD) som ersättare.
För invånare och företag innebär beslutet ingen förändring i den dagliga användningen av tjänster i stadsnätet. Abonnemang, service och leverantörer påverkas inte av ägarförändringen. Nätägaren ansvarar för infrastrukturen, medan tjänsteleverantörer även fortsättningsvis står för utbudet av exempelvis internet, tv och telefoni.
