Artikeln publicerades 3 juni 2026
Veterandagen uppmärksammades i Ronneby Brunnspark
Foto: Jonas Holmberg/Försvarsmakten
I fredags uppmärksammades Veterandagen i Ronneby Brunnspark. Firandet genomfördes i samverkan mellan Blekinge flygflottilj F 17, Karlskrona garnison och Ronneby kommun, med deltagande av bland andra Marinens musikkår.
Ceremonin inleddes med en överflygning i så kallad ”missing man formation” och fortsatte med musik, tal och kransnedläggning. Under veterandagen hedras Sveriges veteraner, kvinnor och män som deltagit i internationella insatser liksom de som har stupat i tjänst och deras anhöriga.
Årets ceremoni uppmärksammade särskilt veteraner som deltagit i insatserna KS03 och KS04 i Kosovo, samt personer som tjänstgjort i enskilda insatser i bland annat Afrika, Asien, Europa och Centralamerika.
Foto: Jonas Holmberg/Försvarsmakten
Flera tal hölls under ceremonin, bland annat av kommunstyrelsens ordförande Ola Robertsson, länsråd och representanter från Försvarsmakten. Programmet innehöll även musik framförd av Marinens musikkår.
Veterandagen är en dag för att visa respekt, tacksamhet och uppskattning till alla de kvinnor och män som tjänstgjort för fred, säkerhet och demokrati. För Ronneby som garnisornsort och för mig, både som representant för kommunen och invånare, är det betydelsefullt att tillsammans med Försvarsmakten hedra, minnas och tacka för alla veteraners insatser, säger Ola Robertsson, kommunstyrelsens ordförande.
Foto: Jonas Holmberg/Försvarsmakten
Veterandagen är en nationell minnesdag som uppmärksammas den 29 maj varje år. Den centrala ceremonin arrangeras av Försvarsmakten i Stockholm, samtidigt som lokala ceremonier genomförs vid förband och garnisonsorter runt om i landet.
I Blekinge arrangeras veterandagen i samverkan mellan Försvarsmakten och lokala aktörer, och firandet växlar mellan Ronneby och Karlskrona från år till år. Nästa år hålls högtidhållandet av Veterandagen i Karlskrona.
Foto: Jonas Holmberg/Försvarsmakten
