Artikeln publicerades 4 april 2022

Jag vill hjälpa till

Rysslands pågående invasion av Ukraina skapar både oro och en enorm vilja att hjälpa till. Frivilliga Resursgruppen (FRG) tar emot och matcha erbjudanden om frivillighjälp i Ronneby kommun. Dessutom letar Ronneby kommun aktivt efter familjehem för att kunna ge trygghet till ensamkommande barn från Ukraina.

Svenska och ukrainska flaggan mot himlen

Manifestationen planeras att genomföras återkommande på torsdagar kl. 12, där samtliga partier i Ronneby kommun bjuder in till Ronneby torg för att visa solidaritet med Ukraina. Välkomna!

Nyhet från första manifestationen, torsdagen, 10 mars.

– Befolkningen i Ukraina behöver vårt stöd och vår fortsatta uppmärksamhet. Vi vill visa att vi i Ronneby står enade i vår protest mot denna fasansfulla ryska aggression, säger kommunfullmäktiges ordförande Nils Ingmar Thorell.

På torsdag har det gått två veckor sedan Ryssland inledde invasionen av Ukraina. Två miljoner människor har tvingats på flykt.

– Sedan dag 1 har Ronneby kommun arbetat för att vid behov kunna hjälpa människor som söker skydd i vår kommun. Samtidigt har vi inventerat den egna organisationens förmåga och beredskap inför eventuella hot. Idag kan vi även presentera Ronneby Frivilliga Resursgruppen som på uppdrag av Ronneby kommun kommer att samordna frivilligas hjälpinsatser, säger kommunstyrelsens ordförande Roger Fredriksson.

Jag vill hjälpa till

Många frivilligorganisationer är aktiva för att ge stöd till de drabbade i Ukraina. I Ronneby kommun samordnar Frivilliga Resursgruppen (FRG) en del av detta arbete lokalt. Dessutom letar Ronneby kommun aktivt efter familjehem för att kunna ge trygghet till ensamkommande barn från Ukraina. Här hittar du mer information och kan anmäla dig om du vill hjälpa till.