Artikeln publicerades 3 februari 2021

Kommunstyrelsens ordförande i samtal med kronprinsessan Victoria och prins Daniel

Ronneby kommuns kommunalråd Roger Fredriksson fick en inbjudan till ett digitalt möte med kronprinsessan Victoria och prins Daniel som genomfördes idag. Kronprinsessparet vill informera sig hur pandemin påverkar kommuner runt om i landet.

Kronprinsessparet i videomöte

Foto: Victor Ericsson, Kungl. Hovstaterna / The Royal Court of Sweden - Bilden är från ett annat videomöte

– Det är inte varje dag man får inbjudan från hovet att samtala med kronprinsessan Victoria och prins Daniel. Så självklart är jag hedrad, säger kommunstyrelsens ordförande Roger Fredriksson.

Samtalet bokades som digitalt möte till den 3 februari kl. 14.30 och handlade i första hand om läget i kommunen, där frågorna kretsade kring pandemins effekter på lokalsamhället, men en stor del av samtalet handlade även om utvecklingsfrågor som flygplatsen och fiberutbyggnaden i kommunen.

– Jag fick chansen att berätta om vårt arbete under pandemin, att vi lyckats undvika smittspridning av covid-19 på våra vård- och omsorgsboenden tack vare personalens kompetenta agerande och att vi kunnat stötta restaurangnäringen genom konceptet elevluncher. Vi pratade även om flygplatsens betydelse i regionen, vikten av ett väl utbyggt fibernät, bostadsutbyggnaden och kommande företagsetableringar. Vi var dessutom rörande överens om föreningslivets aktuella utmaningar och betydelse inte minst för ungdomarna, säger Roger Fredriksson.

Kronprinsessan mindes väl sitt senaste besök i Ronneby, när hon våren 2018 gick en del av landskapsvandringen genom Ronneby och Brunnsparken. Kommunstyrelsens ordförande skickade med en inbjudan till ett besök för hela familjen.

Kronprinsessparet för liknande samtal med flera kommuner runt om i landet, där Ronneby var den första kommunen i Blekinge.