För dig som förtroendevald
Du är en viktig pusselbit i demokration. Ronnebyborna har gett dig förtroendet att vara med och ta ansvar för vår kommuns verksamhet.
Här samlar vi nyttig information till dig som är förtroendevald för att förhoppningsvis göra ditt uppdrag lättare.
I Bestämmelser om ekonomiska förmåner till förtroendevalda framgår att ”Arvode och ersättning utbetalas av löneenheten månadsvis i efterskott efter inlämnad och attesterad rapport, reseräkning och dylik.”
I skattehänseende räknas arvodena enligt ersättningsreglerna som inkomst av tjänst. De är sjukpenning- och pensionsgrundande enligt lagen om allmän försäkring. Kommunen betalar arbetsgivaravgifter enligt lag.
Den förtroendevalda ansvarar alltid för riktigheten av inlämnade uppgifter och utbetalda ersättningar kan återkrävas om fel upptäckt. Den förtroendevalda bör varje månad kontrollera arvodesspecifikationen.
Årsarvode och begränsat årsarvode betalas ut utan föregående anmälan.
Årsarvodet registreras i personal- och lönesystemet, som gör en beräkning
och ser till att månatligt arvode utbetalas.
Vid tillträde är fr.o.m.-datum samma datum som kommunfullmäktige beslutar att utse förtroendevalda som ska erhålla årsarvode eller begränsat årsarvode.
Vid avgång är t.o.m.-datumet samma datum som kommunfullmäktige beslutar om att bevilja avsägelsen.
Vid kommunfullmäktige utges sammanträdesarvode för samtliga, även förtroendevald som uppbär årsarvode och begränsat årsarvode.
Förtroendevalda som fullgör uppdrag på heltid får, förutom ersättning för sammanträde med kommunfullmäktige om man är ledamot eller ersättare där, inga ytterligare arvoden för uppdrag i kommunen eller i kommunens hel- eller delägda bolag.
Ersättning begärs enligt beslutad rutin.
Förtroendevald som är tjänstledig för ett kommunalt förtroendeuppdrag får ersättning för styrkt förlorad arbetsinkomst. Det innebär att uppdrag som utförs på ledig tid inte ger rätt till ersättning för förlorad arbetsinkomst. En förtroendevald som är helt ledig från sin tjänst, och därmed inte får någon lön från sin arbetsgivare, har inte rätt till ersättning för förlorad
arbetsinkomst under denna tid. Detsamma gäller för förtroendevald som tar
ut partiell tjänstledighet för kommunalt förtroendeuppdrag. Pensionärer och
studerande har normalt ingen förlorad arbetsinkomst.
Ersättning för förlorad arbetsinkomst utgår inte för tid som används för inläsning av handlingar eller andra sammanträdesförberedelser, eftersom arvodet inkluderar tid för detta.
För att förlorad arbetsinkomst ska utbetalas måste de förtroendevalda uppge antal timmar som inkomst har förlorats. Innan utbetalning sker måste den förtroendevalde stryka inkomstförlusten enligt följande:
- Anställd i Ronneby kommun: Förtroendevald som är anställd i Ronneby kommunen behöver inte skicka in intyg som styrker förlorad arbetsinkomst utan kontroll görs av lön, i lönesystemet.
- Anställd hos annan arbetsgivare: Förtroendevald som är anställd av annan arbetsgivare ska lämna in en kopia på lönespecifikationen eller ett intyg från arbetsgivaren, där datum, belopp, eventuellt antal timmar för aktuellt datum framgår.
- Egen företagare eller uppdragstagare: Förtroendevalda som är egenföretagare och anställda i sitt eget företag, ska årligen lämna in kopia på fastställd på skattedeklaration. Beräkningsgrunden är näringsverksamhet. En ny beräkningsgrund tillämpas vid nästa utbetalningstillfälle, utan retroaktiv verkan. Underlag gäller kommande 12 månader och vid förändring åligger det den förtroendevalda att skicka in nytt underlag. Samma regler gäller för uppdragstagare. Om timlön inte framgår, räknas den fram genom att ta månadslön delat med 165.
- Arbetssökande: Förtroendevalda som får arbetslöshetsersättning eller andra liknande stödformer, ska lämna in specifikation där avdraget finns registrerat eller på annat sätt inkomma med intyg där det framgår hur stort avdrag som har gjorts. Stödformerna kan variera över tid. Personalutskottet avgör vilka stödformer som ger rätt till ersättning.
Intyg ska lämnas in i E-tjänst (kommer inom kort, maila lon@ronneby.se så länge): Förtroendevalda - Begäran om ersättning
(gäller ej anställda i Ronneby kommun). Lön beräknar och utbetalar enligt
ovan, vid avvikelse eller otydlighet hänförs frågan till Personalutskottet.
Ersättning för förlorad pensionsförmån beräknas årligen i efterskott baserat på den sammanlagda ersättningen för förlorad arbetsinkomst som den förtroendevalde erhållit vid fullgörande av sitt förtroendeuppdrag i kommunen under ett kalenderår. Den förlorade pensionsförmånen sätts in på en pensionsförsäkring i KPA, dock ej om summan som ska avsättas är lägre än 500 kronor/kalenderår. Ersättningen rapporteras in i början av kalenderåret och syns hos pensionsadministratören under våren.
I de fall en förtroendevald kan styrka en högre förlorade pensionsförmån ska ansökan göras i E-tjänst (kommer inom kort, maila lon@ronneby.se så länge): Förtroendevalda - Begäran om ersättning. Ansökan ska vara inkommen senast kalenderåret efter det år då förlusten uppkom. Personalutskottet beslutar om istället den styrkta summan avsättas, upp till och med maximalt ett inkomstbasbelopp.
Förtroendevalda som har förlorat semesterförmån ska begära ersättning genom E-tjänst (kommer inom kort, maila lon@ronneby.se så länge): Förtroendevalda - Begäran om ersättning. Begäran ska vara inkommen senast kalenderåret efter att förlusten uppkom. Beslut fattas av Personalutskottet.
Ersättning vid särskilda arbetsförhållanden kan erhållas om löneavdrag har
skett på grund av:
- Ej möjlighet att återgå till arbete mitt i ett arbetspass: Om en förtroendevald har svårt att återgå till arbetet mitt under ett arbetspass, till exempel vid arbete inom vård, omsorg, undervisning eller industri, och arbetar efter ett i förväg fastställt schema, kan ersättning för hela det förlorade arbetspasset erhållas. Detta gäller dock endast under förutsättning att löneavdrag har gjorts. Den förtroendevalda måste styrka detta genom ett intyg från arbetsgivaren, och det gäller ett kalenderår i taget. Om situationen förändras åligger det den förtroendevalda att informera om att tidigare inlämnat intyg är inaktuellt och eventuellt inkomma med ett nytt intyg.
- Förlorat arbetspass vid nattarbete: Om en förtroendevald har ett sammanträde eller liknande på förmiddagen och är schemalagd för arbete natten innan, kan ersättning för förlorat arbetspass erhållas. Samma gäller om sammanträdet eller dylikt äger rum på kvällen och den förtroendevalda är schemalagd att arbeta natten som följer. Den förtroendevalda måste styrka detta på lämpligt sätt, t.ex. genom att skicka in kopia på schemat.
Intyg ska lämnas in i E-tjänst (kommer inom kort, maila lon@ronneby.se så länge): Förtroendevalda - Begäran om ersättning. Vid begäran om annan ersättning på grund av särskilda förhållanden fattas beslut av Personalutskottet.
Kilometerersättning
Om en förtroendevald kör med egen bil till ett sammanträde/förrättning så kan kilometerersättning utges. Kostnadsersättningen motsvarar den som arbetstagare i kommunen får för resor i tjänst med egen bil.
Kilometerersättning utges för det faktiska antalet körda kilometer, förutsatt att avståndet är kortare än från bostaden. Om avståndet är längre, utges endast kilometerersättning för sträckan mellan bostaden och sammanträdes- eller förrättningsstället. Begäran om ersättning görs i vid närvaroregistrering respektive vid begäran om ersättning för förrättning.
Traktamente
Traktamente utgår vid sammanträden och förrättningar utanför kommunen.
Traktamente, både inrikes och utrikes, begärs genom att en reseräkning registreras i självservice (personal- och lönesystemet). Begäran om ersättning för utlägg i samband med resa registreras tillsammans med reseräkningen. Vid registreringen ska kvitton bifogas digitalt. Kilometerersättning som uppstår i samband med resor som är förenade med traktamente ska begäras samtidigt som traktamentet.
Övriga resekostnader
Begäran om ersättning för utlägg med kollektivtrafik eller parkering ska begäras av den förtroendevalda, enligt fastställd rutin. I samband med begäran ska kvitto skickas in digitalt.
Kostnader för barntillsyn ska begäras av den förtroendevalda, enligt fastställd rutin. I samband med begäran ska kvitto skickas in digitalt.
Ersättning betalas inte för tillsyn som utförs av en person som är folkbokförd på samma adress som den förtroendevalda och inte heller för tid då barnet vistas i den ordinarie förskoleverksamheten, skolbarnomsorg eller annan pedagogisk omsorg.
Kostnader som uppkommit ska begäras av den förtroendevalda, enligt fastställd rutin. I samband med begäran ska kvitto skickas in digitalt.
Ersättning betalas inte ut för tillsyn som utförts av en person som är en del av den förtroendevaldas hushåll.
Övriga kostnader prövas i varje enskilt fall av Personalutskottet.
Rätt att attestera följer beslutat attestreglemente. Enligt attestreglementet så intygar attestanten att kontroll har utförts utan anmärkning.
Attesterad ersättning utbetalas i samband med ordinarie löneutbetalning den 27:e varje månad. Om den 27:e infaller på en helg, sker utbetalningen den närmast föregående vardagen. I december sker utbetalning innan jul.
Förtroendevald får ersättning utbetald till det bankkonto som den själv väljer. Den förtroendevalda måste själv anmäla bankkontot hos kommunens bank, Nordea, i god tid innan första utbetalning. Arbetsgivarnummer: 63 48 44.
I Ronneby kommun använder vi E-lönespecifikation. Om den förtroendevalda har Nordeas eller Swedbanks internetbank, ska elönespecifikationen anmälas direkt till internetbanken. Om den förtroendevalda är kund i en annan bank, och sedan tidigare inte har Kivra, ska anmälan göras till Kivras digitala brevlåda.
För tillämpning, tolkning eller om det finns särskilda skäl kan ett ärende skrivas fram till Personalutskottet. Kontakta nämndsekreterare.
Som förtroendevald i Ronneby kommun är du själv ansvarig för att anmäla till vilket kontonummer lönen ska utbetalas till. Det gör du direkt till Nordea via denna länk. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Vid anmälan måste du uppge arbetstivarnummer 63 48 44.
Dokument
Administrativ rutin för arvoden och ersättningar till förtroendevalda Pdf, 352.3 kB, öppnas i nytt fönster.
Bestämmelser om ekonomiska förmåner till förtroendevalda Öppnas i nytt fönster.
Lathund registrera dina förättningsarvoden, km-ersättningar Pdf, 533.9 kB, öppnas i nytt fönster.
Lathund Visma attestera poster Pdf, 493.4 kB, öppnas i nytt fönster.