Artikeln publicerades 3 november 2025
Positiv trend för Ronnebys sjätteklassare
Fler elever i Ronneby når kunskapsmålen i de grundläggande ämnena i grundskolan. De senaste årens satsningar på förstärkande undervisning, utbildning och trygg skolmiljö börjar ge resultat.
%20penna-nb.jpg)
Betygsstatistiken för läsåret 2024/2025 visar att fler elever når godkända resultat i alla ämnen. Enskilda ämnen som svenska har ökat med 11 %-enheter jämfört med betygsnivån 2024. I svenska som andraspråk har betygsnivån ökat med 19 %-enheter under en treårsperiod och ligger nu över rikets betygssnitt.
Bakom förbättringen finns ett målmedvetet arbete i Ronnebys skolor. För att ge eleverna bättre förutsättningar har skolorna bland annat förstärkt med fler lärare i grupper där behoven är störst. Det har också införts tvålärarskap, riktade stödinsatser och fortbildning för lärare i centrala ämnen som svenska, svenska som andraspråk och matematik.
Trygghetsarbetet är en viktig del av utvecklingen. Skolinspektionens senaste enkät visar att eleverna i årskurs 5 upplever en lugn och trygg studiemiljö vilket är en förutsättning för att kunna lära och utvecklas.
- Vårt arbete handlar om att tidigt ge eleverna rätt stöd. Vi ser goda resultat i de lägre årskurserna, vilket på sikt stärker elevernas kunskapsutveckling genom hela grundskolan”, säger Charlotte Kansikas, verksamhetschef för grundskolan F–6.
Trots den positiva utvecklingen finns fortsatt utmaningar. Många barn saknar tillräcklig språklig medvetenhet när de börjar skolan, vilket påverkar den tidiga läsinlärningen. Ronneby kommun fortsätter därför att satsa på tidiga stödinsatser och undervisning som stärker både språk och kunskap.
