Du är här: Invånare/Företag/Nyheter/Främja manligt företagande

Främja manligt företagande

Den nationellt uppmärksammade utställningen "Främja manligt företagande" visas på åres Ronneby NU mässa.

För ganska exakt två år sedan  fotade och intervjuade Tomas Gunnarsson företagarmän på uppdrag av Add Gender. Sedan dess har utställningen haft ett antal olika vernissage och visats på mässor, kontor, konferenser, ateljéer och i hotellobbys i hela Sverige. Den har hängt i Karlstad, Gävle, Enköping, Skellefteå, Hedemora, Sandviken, Västerås, Stockholm och Göteborg. Och nu visas den i Ronneby.

Så här skriver Genusfotografen Tomas Gunnarsson om uppdraget:

Titeln Stötta manligt företagande har stuckit i en del ögon. (”Jaha, Stötta. Inte Störta?”) Och visst, att vilja stötta manligt företagande borde helt klart sticka i logikens hjärnhalva med tanke på att andelen företag som drivs av kvinnor utgör cirka 23-29% av alla företag. Myndigheten Tillväxtverket satsar, med allt rätt, på att lyfta fram kvinnliga, inte manliga, företagarförebilder och samla ihop statistik och ambassadörer för kvinnors företagande inom projektet Främja kvinnors företagande. Men vad Pernilla Alexandersson och Jenny Claesson på Add Gender ville att jag skulle titta närmare på – och ta fram en motbild till – är hur de här satsningarna egentligen ser ut. Enligt deras erfarenhet: ganska stereotypa. Kanske lite väl… gulliga.

I samband med utställningen håller Genusfotogafen Tomas Gunnarsson en  intressant föreläsning i ämnet, läs mer...

 

 

Publicerad den 9 september 2015

Till nyhetslistan