Du är här: Invånare/Omsorg & hjälp/Konsumentvägledning/Reklamationer

Reklamationer

Dra dig inte för att klaga om du är missnöjd med en vara eller tjänst du köpt! Kommer du inte överens med företaget kan du kontakta konsumentvägledningen. Här får du hjälp med att om möjligt klara upp tvisten eller att gå vidare med den.

Bra att veta när du ska klaga

  • Du har i regel rätt att anmärka på fel i en vara eller tjänst inom tre år från köpet. Men du måste anmärka så snart du märkt eller bort märka felet.
  • Du måste ha någon sorts bevis på var du köpt varan eller tjänsten och när du köpte den. Den enklaste är förstås om du har sparat kvittot.
  • Du har ingen laglig rätt till öppet köp eller bytesrätt när du handlat i en butik. Läs mer om öppet köp och bytesrätt!
  • När du handlar på Internet gäller särskilda regler för rätten att ångra köpet. Checklista för e-handel

Ring eller gör ett besök på Stadshuset!